Gdzieś na dalekim wschodzie w 1973 roku zadebiutował prawdopodobnie najbardziej klasyczny z tamtejszych samochodów. Lancer powstał w odpowiedzi na wypełnienie luki, która była wtedy atrakcyjna we wszystkich niekomunistycznych państwach w tamtym okresie. Klienci oczekiwali niedrogiego, niedużego wozu z przyzwoitym silnikiem, który prezentował się nie elegancko, a po prostu cool. Pozornie to młodzież powinna się najbardziej zainteresować tym modelem, ale o dziwo znalazł również uznanie wśród nieco starszej widowni, której kojarzył się z pędzeniem drogą przy kalifornijskiej plaży. Ten samochód czerpał garściami z motoryzacji zza Pacyfiku, ale jak na Japończyka przystało – brał tylko to, co dobre.
Na czym polegała inspiracja zachodem?
Nie byłoby grzechem założenie, że dewiza spopularyzowana przez Beara Gryllsa: „improwizuj, adaptuj, przezwyciężaj” przyświecała japońskim inżynierom podczas budowania i modyfikowania Mitsubishi Lancera. Japończycy jednak klientom dawali to, czego koncern Forda nie mógł zagwarantować swoim – niezniszczalne silniki o niskim spalaniu i jeszcze niższą finalną cenę. Każda kolejna wersja Lancera korzystała ze sprawdzonego na rynku sposobu, a następnie adaptowała go do swoich założeń, ulepszając zawsze któryś z elementów. Dzięki opanowaniu do perfekcji sztuki inspiracji, Mitsubishi Lancer stał się legendą zarówno wśród ulicznych rajdowców, graczy Gran Turismo, rodzin z dziećmi i seniorów korzystających z tego rozwiązania podczas drogi na niedzielną mszę.
Jak ewoluował Mitsubishi Lancer:
- II generacja – zmiana nadwozia na ostre, prostokątne kształty wyjęte żywcem z Mercedesa W123
- III generacja – wydłużenie samochodu na wzór czegoś pomiędzy europejską limuzyną a taksówką, zmniejszenie silnika
- IV generacja – stylistyka nawiązująca do Galanta, a równocześnie bardzo mocno zwiększona żywotność zarówno blachy i silnika
- V generacja – samochód dostępny we wszystkich możliwych wersjach nadwozia stanowiący tanią i solidną alternatywę na wszystkie rynki świata
- VI generacja – unowocześniona poprzednia wersja zbliżona do swojego odpowiednika w wersji Evo
- VII generacja – najbardziej charakterystyczny model i perełka w garażu wielu miłośników Lancera, szczególnie wersja Evo stała się symbolem tras wyczynowych i jest uznawana za jeden z najlepiej wykonanych samochodów rajdowych
- VIII generacja – zastosowanie słynnego „diamond cut nose” na masce
- IX generacja – obecnie produkowana wersja z mocno sportowym zacięciem, a zachowująca przy tym elegancję, bardzo zbliżona do swojego rajdowego odpowiednika